zakwasy-najpopularniejsze-bole-miesni-i-stawow

Zakwasy mięśni, nazywane inaczej zespołem opóźnionego bólu zlokalizowanego w mięśniach. To jedna z najpowszechniej błędnie kwalifikowanych dolegliwości, które kojarzone są z nadmiarem czy gromadzeniem się kwasu mlekowego w mięśniach – stąd podejrzenie nazwy dolegliwości. To prawda, że w przypadku braku tlenu w mięśniach gromadzony jest kwas mlekowy – efekt uboczny metabolizmu, jednak nie on jest odpowiedzialny za pojawiający się ból w mięśniach, pojawiający się zwykle kolejnego dnia czy czasem nawet po upływie siedemdziesięciu dwóch godzin od intensywnego treningu.

Zakwasy i ich przyczyny

Główny podejrzany, a więc kwas mlekowy, zostaje z mięśni wypłukany już po godzinie lub dwóch za pomocą przepływającej krwi. Zakwasy to nic innego, jak mikrouszkodzenia naszych mięśni, nieodpowiednio przygotowanych na takie rozciąganie i pracę, jaką im zafundowaliśmy. Te z kolei mogą nas gnębić nawet do tygodnia czasu. To jednak naturalna kolej rzeczy, w ty, czasie mięśnie mają okazję zregenerować się oraz wzmocnić. Bezpośrednią przyczyną dyskomfortu fizycznego, określanego mianem zakwasów, są ćwiczenia fizyczne.

Zakwasy – objawy

Zakwasy mięśni dają się odczuć zazwyczaj po treningu o takiej intensywności, do której nasze ciało i mięśnie nie są przyzwyczajone. Powstają w włóknach mięśniowych w wyniku zbyt dużego obciążenia. Wówczas, na dzień po treningu, odczuwa się pewnego rodzaju charakterystyczny dyskomfort. Chyba każdy z nas doświadczył takiego uczucia.

Ile trwają zakwasy?

Zespół opóźnionego bólu mięśniowego może utrzymywać się od jednego do kilku dni. Stopniowo ulega on osłabieniu, aż w końcu całkowicie ustaje. Nie ma określonej bariery czasowej, jest to kwestia indywidualna, do jakiego czasu mogą trwać zakwasy. Zależy to przede wszystkim od stopnia intensywności treningu, który odbyliśmy.

Co stosować na zakwasy?

Na zakwasy można używać specjalną maść. Oprócz tego istnieje wiele domowych, bardzo łatwych sposobów na pozbycie się tego dyskomfortu fizycznego. Jednym z nich jest gorąca kąpiel lub zimny prysznic. Efekt obu tych czynności będzie taki sam. Zarówno zimna, jak i gorąca woda, złagodzi bolesne mięśnie i przyspieszy ich regenerację. Można też na zmianę używać pod prysznicem wody gorącej i zimnej. Bardzo przyjemnym sposobem na pozbycie się zakwasów jest masaż. Odpowiednie masowanie różnych partii mięśni rozluźni je, a także, co jest z tym związane – złagodzi ból. Na ból po wysiłku fizycznym najlepszy jest kolejny wysiłek. W związku z tym warto wybrać się na basen, gdzie dzięki pływaniu rozruszamy wszystkie mięśnie.

Jak uniknąć zakwasów?

Dwoma skutecznymi metodami, które pozwalają na uniknięcie zakwasów po treningu, lub chociaż złagodzenie ich wystąpienia, jest wykonywanie rozgrzewki przed ćwiczeniami. Odpowiednio rozciągnięte mięśnie nie będą aż tak podatne na zakwasy. Po drugie, wysiłek fizyczny należy odpowiednio stopniować. Najpierw wykonuje się łatwe ćwiczenia, bądź ćwiczenia z małym obciążeniem, a dopiero później dokłada się kolejne stopnie trudności i obciążenia. Ta kwestia jest jedną z najważniejszych w przypadku tych, którzy są dopiero początkujący. Jeżeli pomimo wykonanej rozgrzewki i przygotowania w postaci niezbyt ciężkich ćwiczeń zakwasy pojawiły się tak czy siak, dobrze jest wypróbować sprawdzone metody, pozwalające na złagodzenie tych nieprzyjemnych dolegliwości sprawiających ból.