bol-plecow-co-zrobic-gdy-dokucza

Mało aktywny tryb życia i niedbałe siadanie czy leżenie, zwłaszcza w okresie dorastania, doprowadza do mniejszych i większych problemów z układem kostnym. Wady postawy są na początku bagatelizowane, zwłaszcza gdy dotyczą tylko niewielkich zmian estetycznych. W późniejszym wieku może jednak dojść do powiększenia się ich oraz do zaobserwowania coraz częściej pojawiających się dolegliwości bólowych. Z reguły im ktoś starszy, tym bardziej może cierpieć w wyniku swoich zaniedbań w przeszłości.

Co na ból pleców?

W pewnym okresie życia brak bólów dotykających przede wszystkim kręgosłupa i ogólnie pleców staje się czymś nietypowym. Większość osób w średnim lub starszym wieku skarży się na dolegliwości dotykające wszystkich odcinków kręgosłupa, zarówno związane z jakimkolwiek ruchem, jak i takie, które po prostu się pojawiają i ciężko ustalić ich bezpośrednią przyczynę. Zwykle tego typu ból zganiany jest na szeroko rozumiany reumatyzm i zmiany zwyrodnieniowe z nim związane, może też być wiązany z artretyzmem, wrażliwością na warunki atmosferyczne czy zmiany temperatury, jak również z wykonywaniem nadmiernie obciążających czynności, na przykład męczących ćwiczeń fizycznych.

Aktywność lekiem na wszystko?

W większości przypadków aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na kręgosłup, musi być to jednak bardzo przemyślane działanie – im bardziej zaawansowane zmiany lub problemy zdrowotne, tym ostrożniej należy postępować. Niezbędna będzie wizyta u lekarza, która rozwieje wątpliwości i pozwoli przekonać się o prawdziwych przyczynach bólu. Niekiedy od razu ordynowane są zabiegi rehabilitacyjne lub wskazania do podjęcia konkretnej aktywności fizycznej. Inni pacjenci muszą się oszczędzać w życiu, jednak i tak nie mogą pozostawać w bezruchu, o ile w ich przypadku nie występuje ryzyko związane z mechanicznym uszkodzeniem kręgosłupa. Z reguły każda osoba zgłaszająca się do lekarza w związku z bólem pleców musi podjąć stosowne ćwiczenia.

Ból kręgosłupa – ćwiczenia

Zestaw odpowiednich ćwiczeń, regularnie praktykowanych, pozwoli ograniczyć pogłębianie się dolegliwości i wpłynie pozytywnie na kondycję całego układu ruchu. Istotne jest jednak stworzenie planu pod kontrolą lekarza, samodzielne wypróbowywanie różnych ćwiczeń niekoniecznie wywoła pozytywny efekt – czasem można poważnie sobie zaszkodzić. Lekarz oceni, czy pracy wymaga cały kręgosłup, czy też jest to częściowy ból kręgosłupa – odcinek piersiowy lub lędźwiowy może wymagać podjęcia określonych działań i wdrożenia ruchu podnoszącego kondycję objętego chorobą odcinka.

Domowe sposoby na ból kręgosłupa

Można wykorzystać różne domowe metody, by zapobiec pojawieniu się problemów z kręgosłupem lub użyć ich, gdy problemy takie będą już odczuwalne i zaczną przeszkadzać w codziennym życiu. Oto kilka z nich:

  • unikanie obuwia na szpilkach i innych wysokich obcasach – jeśli tylko można, należy zakładać płaskie, wygodne buty, a po domu w miarę możliwości chodzić boso;
  • pamiętanie o utrzymywaniu prawidłowej postawy, na przykład podczas chodzenia, siedzenia, odpoczywania;
  • unikanie noszenia niepotrzebnych ciężarów, np. wypchanego plecaka;
  • zadbanie o powrót do optymalnej wagi.